Het incassotraject in het kort

U heeft een onbetaalde factuur. Herinneringen zijn verstuurd. Zelfs de aanmaning is al een tijdje de deur uit. Maar er wordt niet betaald. Dus besluit u een incasso-opdracht aan ons te geven. Maar hoe gaat dat precies? Hieronder staat in het kort wat de stappen zijn, wat er mogelijk is en welke informatie we van u vragen.

Stap 1
U stuurt ons alle relevante informatie over uw vordering zoals:

  • een kopie van uw factuur
  • een kopie van uw aanmaning/herinnering
  • een kopie van uw ingebrekestelling
  • een kopie van uw (WIK-)aanmaning*
  • een kopie van de gevoerde correspondentie
  • een kopie van uw algemene voorwaarden
  • de reden van wanbetaling (indien bekend)
  • de gegevens over uw debiteur (bijvoorbeeld: zijn adres,  bankrekeningnummer en inkomstenbron)

*Let op: voor veel vorderingen geldt vanaf 01 juli 2012 de Wet incassokosten en  moet de WIK-aanmaning zijn verzonden.

Stap 2
Wij leggen een dossier aan en informeren zo nodig bij het handelsregister, maar nog niet bij het bevolkingsregister (dat is in dit stadium namelijk niet toegestaan, zie daarvoor stap 4). Tegelijkertijd wordt een aanmaning aan uw debiteur gezonden. Dit is een schriftelijke sommatie om het verschuldigde bedrag binnen acht dagen inclusief de rente en invorderingskosten aan De Kluijver te voldoen.

Ook kunnen we besluiten een sommatie-exploot aan de debiteur te betekenen. Dat wil zeggen dat wij op een zo kort mogelijke termijn de debiteur persoonlijk bezoeken en hem sommeren te betalen.

Is de situatie spoedeisend (te denken valt aan een opheffingsuitverkoop, een aanstaande verhuizing etc.), dan kunnen we besluiten conservatoire maatregelen te treffen. Daarmee stellen we uw rechten bij voorbaat zoveel mogelijk veilig.
Stap 3
Bij een normale gang van zaken wordt de reactie van de debiteur op de aanmaning afgewacht. Mocht die reactie binnen de gestelde termijn uitblijven, dan wordt de debiteur telefonisch benaderd.

Stap 4
Wanneer uw debiteur binnen de gestelde termijn(en) de vordering inclusief de rente en kosten aan ons voldoet, dan zorgen wij dat u snel uw geld krijgt. Indien noodzakelijk kan met de debiteur een betalingsregeling worden getroffen. Uiteraard strikt bewaakt door ons kantoor. Betaalt uw debiteur niet maar zijn er wel verhaalsmogelijkheden bekend, dan kunnen wij in overleg met u, nadat eerst een uittreksel uit het bevolkingsregister werd genomen, een gerechtelijke procedure opstarten.

Stap 5
Wordt uw vordering door de rechter toegewezen, dan zorgen wij ervoor dat uw debiteur het vonnis in handen krijgt, met het bevel om binnen twee dagen aan het vonnis te voldoen. Mocht dat niet gebeuren, dan kan het vonnis ten uitvoer worden gelegd door beslaglegging op roerende en/of onroerende zaken, of op inkomsten, banktegoeden, etc.

Geef direct een incasso-opdracht door
U kunt op verschillende manieren een incasso-opdracht verstrekken:

  • via de website
  • per e-mail
  • per post
  • per fax

Makkelijk en snel via onze website
Geeft u ons via de website een incasso-opdracht, vult u dan de velden volledig en juist in. Is de incasso-opdracht op werkdagen voor 16.00 uur door ons ontvangen, dan nemen we de opdracht vrijwel altijd meteen in behandeling.

Vul direct het incassoformulier in
Waar u aan moet denken
  • de verantwoordelijkheid van juiste inzending van een incassoformulier ligt volledig bij de opdrachtgever
  • door het invullen en verzenden van het incassoformulier gaat de opdrachtgever akkoord met onze algemene voorwaarden
  • de opdrachtgever dient alle relevante informatie/bewijsstukken (zoals eigen algemene voorwaarden, kopieën van de relevante facturen, offertes, contracten en correspondentie) zo mogelijk direct bij inzending van het incassoformulier bij te voegen of anders per e-mail, post of fax aan ons toe te zenden
  • de opdrachtgever ontvangt een automatische bevestiging van de incasso-opdracht
  • wij behouden ons het recht voor om incasso-opdrachten niet in behandeling te nemen. Mocht dit het geval zijn, dan melden we u dit zo snel mogelijk met opgaaf van redenen